Część 1. Jak powstaje mapa wielowarstwowa?
• Cykl pracy z programem, czyli jak powstaje mapa?
o Surfer, jako program do tworzenia wizualizacji w formie map
o Cykl pracy z programem i etapy tworzenia mapy wielowarstwowej
o Mapa właściwa i złożony obiekt mapy
o Mapa prosta i mapy wielowarstwowe
o Przykłady wizualizacji w formie map wielowarstwowych
• Przegląd rodzajów map prostych.
Część 2. Struktura mapy i obiekty pierwszego planu
• Struktura mapy prostej i obiekty pierwszego planu.
o Mapa, jako zestaw obiektów, warstwowość w obrębie mapy prostej
o Struktura mapy (okno Contents), obiekty pierwszego planu oraz układ warstwowy
o Symboliczny obraz struktury mapy w oknie Contents
o Praca z managerem obiektów
o Manipulacje strukturą mapy z poziomu managera obiektów
o Zmiana kolejności obiektów w oknie managera obiektów
o Zmiana kolejności obiektów przez opcje Arrange w menu głównym programu
o Manipulacje strukturą mapy z poziomu wstążki programu
o Tło i pierwszy plan mapy
o Przysłanianie obiektów i przeźroczystość kolorów
o Przeźroczystość warstw
• Mapa wielowarstwowa, jako układ warstw map prostych.
o Tworzenie map prostych i ich wykorzystanie w wizualizacjach wielowarstwowych
o Operowanie kolejnością warstw mapy w celu uzyskania zamierzonego efektu końcowego warstw nakładanych
o Operowanie przeźroczystością w celu pokazania warstw głębiej położonych
o Metoda dodawania kolejnych warstw
o Parametry pracy programu związane ze strukturą wielowarstwową
Część 3. Różne techniki nakładania warstw
• Pionowe i poziome układy warstw
o Pionowe i poziome nakładanie warstw, przykłady
o Rola układów współrzędnych
o Problemy mapowania wartości parametrów przy nakładaniu poziomym
• Techniki nakładania warstw mapy
• Kluczowe w układach złożonych atrybuty map prostych
o Tworzenie map prostych z przeznaczeniem do układu wielowarstwowego
o Mapy o pełnym kryciu powierzchniowym
o Mapy obiektowe niepowodujące pełnego krycia powierzchni
o Kolory na mapach bazowych i ich przeźroczystość
o Główna cecha wielowarstwowości, jak nie powstanie mapa wielowarstwowa
Część 4. Mapy bazowe w strukturach wielowarstwowych
• Dwa typy map bazowych i ich wykorzystanie
o Idea mapy bazowej (Base Map)
o Mapy bazowe wektorowe i rastrowe
o Obiekty zawarte w mapach bazowych
o Formaty danych dla map bazowych
o Obiekt Empty Base Map i jego wykorzystanie w procesie tworzenia map wielowarstwowych
o Atrybuty obiektów mapy bazowej i ich edycja
o Dodawanie obiektów prostych, jako elementy mapy bazowej
o Symbologia na warstwie wektorowej mapy bazowej
• Mapy na podkładzie rastrowym
o Rastrowe mapy bazowe
o Formaty georeferencyjne
o Kalibracja podkładu rastrowego
o Nadawanie georeferencji, pakiet Georeference Image
Część 5. Co można łączyć w mapę wielowarstwową?
• Łączenie różnych rodzajów map
o Rodzaje map prostych i ich zdolność do tworzenia prezentacji wielowarstwowych
o Kombinacje map, połączenia niedozwolone
o MapWizard i łączenie warstw różnego typu
o Reakcja różnych technik łączenia warstw na połączenia niedozwolone
o Łączenie map płaskich
o Łączenie map przestrzennych
o Łączenie map płaskich z przestrzennymi
• Mapa izolinii w prezentacjach wielowarstwowych.
o Łączenie różnych warstw z mapą izolinii
o Tryb edycji Simple i Advanced mapy izolinii i atrybuty kluczowe w łączeniu z innymi warstwami
o Elementy w pełni kryjące kolorem powierzchnię mapy, edycja palety mapowania kolorów i jej atrybut przeźroczystości
o Mapa izolinii w połączeniu z mapą punktową i mapą wektorową
• Mapa izolinii w połączeniu z mapą bazową.
o Dopasowanie mapy izolinii do granic obszarów mapy bazowej
o Wypełnienie kolorem mapy izolinii obciętej do granic obszaru
• Specyficzne własności mapy 3D Wireframe
o Kolorowanie mapy izolinii przestrzennych (3D Wireframe)
o Opcja Z Levels i Color Zones, jako procedury kolorowania izolinii
o Kolor pomiędzy izoliniami mapy
• Mapa 3D Wireframe i jej łączenie z innymi mapami.
o Przykład dozwolonego połączenia mapy 3D Wireframe w mapie wielowarstwowej
Część 6. Mapy wielowarstwowe na bazie mapy 3D Surface
• Mapa powierzchniowa 3D Surface
o Mapa typu 3D Surface i jej zestaw parametrów
o Nakładanie siatki mapy i edycja parametrów oświetlenia
o Mapa 3D Surface, jako baza wielowarstwowych prezentacji przestrzennych
o Tekstura na powierzchni 3D, sterowanie rozdzielczością nakładanej warstwy
• Nakładane obiekty, jako tekstura na powierzchni 3D
o Nakładanie map bazowych na powierzchnię 3D Surface, jako technika dodawania obiektów liniowych i powierzchniowych do mapy przestrzennej
• Przenikające się powierzchnie, jako warstwy 3D Surface
o Efekty nałożenia kilku map powierzchniowych 3D Surface przenikanie powierzchni
o Wizualizacja wspomagana operacjami na siatkach
• Usuwanie mankamentów map wielowarstwowych, przekrój pionowy.
o Pionowy przekrój terenu na brzegach mapy powierzchniowej 3D
o Efekt zwany Stitching
Część 7. Efekty uboczne poziomego nakładania warstw
• Usuwanie mankamentów map wielowarstwowych, poziome nakładanie warstw.
o Poziome łączenie warstw i efekty na styku łączonych map
o Mapowanie poziomów izolinii dla warstw składowych
o Wspólne mapowanie kolorów dla wypełnienia między izoliniami
Część 8. Nakładanie warstw mapy i układy współrzędnych
• Łączenie warstw w różnych układach współrzędnych
o Układy współrzędnych w środowisku programu Surfer
o Predefiniowane układy współrzędnych dla obszaru Polski
o Układ współrzędnych mapy i układy współrzędnych warstw mapy
o Łączenie warstw wykonanych w różnych układach współrzędnych
• Przypisywanie układu współrzędnych do zestawu danych
o Definiowanie układów współrzędnych dla danych z arkusza
o Układ współrzędnych mapy bazowej
o Konwersja układów współrzędnych w arkuszu danych
o Przypisanie układu współrzędnych do siatki wartości
Część 9. Stos map, jako specyficzny rodzaj wielu warstw
• Wizualizacja w formie stosu map
o Generowanie map składowych
o Rodzaje map składowych
o Mapy proste i wielowarstwowe, jako mapy składowe stosu map
o Ustawianie wspólnej perspektywy
o Procedura Stack Maps
o Dodatkowe obiekty proste w wizualizacji map w formie stosu
o Odczyt współrzędnych z określonej warstwy mapy